středa 6. srpna 2014

Mně se to líbí, mě se to netýká

Slova mně a dělají starosti školákům i dospělým. Pomůcka pro správné psaní je přitom velmi jednoduchá.

Nejznámější pomůckou je nahradit v duchu zájmeno zájmenem ty. U zájmene ty totiž budeme vždy vědět, který tvar je správný. Podle něj pak vybereme správný tvar zájmene .

  • Tam, kde bude krátší tvar , budeme psát krátší tvar
  • Tam, kde bude delší tvar tobě, budeme psát delší tvar mně
  • Tam, kde bude tebe, budeme psát mne.

V jednotlivých pádech jsou tyto tvary:

1. pád: ty
2. pád: mne tebe
3. pád: mně tobě mi ti
4. pád: mne tebe
5. pád: - -
6. pád: mně tobě
7. pád: mnou tebou

Příklady:

Týká se to. se to netýká.
Dám to tobě. Dej to mně.
Vidím . Vidíš .
Mluví o tobě. Mluví o mně.

Existuje ještě jedna pomůcka. Ta je pro ty, kteří mají rádi matematiku:

  • 2. a 4. pád: číslo pádu je násobek dvou, píšeme dvě písmena ()
  • 3. a 6. pád: číslo pádu je násobek tří, píšeme tři písmena (mně)

Na závěr se podívejme na ukázku psaní a mně v lidové písničce:

Kdyby mně to Pán Bůh dal,
aby si dudák vzal.
Dudy bych mu nosila,
chleba bych mu prosila.
Kdyby mně to Pán Bůh dal,
aby si dudák vzal.
 
Česká lidová


1 komentář: