úterý 12. srpna 2014

Co s manželi a manžely?

S manželi nebo s manžely? Pozor, nejsou manželé jako manželé. Nevěříte? Přečtěte si článek.

Slovo manžel v jednotném čísle označuje ženatého muže, když o něm mluvíme ve vztahu k jeho ženě: můj manžel, manžel paní Novákové.

Kdo jsou ale manželé? Jako první nás napadne, že jsou to muž a žena tvořící spolu manželský pár, tedy např. manželé Novákovi. Mluvíme zde o manželské dvojici pan Novák a paní Nováková.

Manželé ale můžou být dva mužské protějšky svých dam. Ve větě To jsou mé dvě kolegyně a jejich manželé slovem manželé označujeme dva muže, kteří mají společné jen to, že jejich manželky jsou kolegyně.

Jak budeme skloňovat slovo manželé v prvním případě a jak ve druhém? Kdy v 7. pádě čísla množného použijeme tvar manželi a kdy tvar manžely?

Dobrá zpráva je, že současná pravidla češtiny umožňují v obou případech oba tvary. I ve 4. a v 6. pádě čísla množného si můžeme vybrat, jestli použijeme tvar podle vzoru muž nebo podle vzoru pán.

Jediná záludnost je v prvním pádě čísla množného. Manželové můžeme použít jen tehdy, když jde o skupinu ženatých mužů. 

Zde je tabulka úplného skloňování slova manžel:

jednotné č.množné č.
1. p.manželmanželé, manželové
2. p.manželamanželů
3. p.manželovi, manželumanželům
4. p.manželamanžele, manžely
5. p.manželimanželé, manželové
6. p.manželovi, manželumanželích, manželech
7. p.manželemmanželi, manžely

Závěrem jedno doporučení:

Pro označení manželské dvojice je lepší použít měkčí tvar podle vzoru muž: Vidím manžele Novákovy. Je to obvyklé a vyjádření bude srozumitelnější, než kdybychom použili tvrdý tvar manžely (vidim manžely). Ten je lepší použít pro označení ženatých mužů.

Líbil se vám článek? Napište komentář a dejte mu like.

5 komentářů:

  1. Hezky den,
    jakožto studentka českého jazyka bych v tom ráda měla jasno. Nějak se nemůžu smířit s tím, že v sedmém pádě připouštějí pravidla i/y. Ve svatebním oznámení dvou lidí opačného pohlaví máme větu:"Dovolte nám oznámit, že jsme se rozhodli stát manželi." Automaticky jsem si myslela, že je zde chyba. Ale ono tomu tak není. Je nějaký jiný důvod pro měkké i, než jen fakt, že pravidla připouštějí obě varianty?
    Předem děkuji za případnou odpověď.

    OdpovědětVymazat
  2. Teď je mi to konečně jasné. Doma u nás totiž o tom vznikla bouřlivá debata a nyní vidím, že pravdu jsem měla JÁ. Hurá!

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ten 7.pád mn.č. mě tedy taky překvapil, vždy jsem to vnímala tak, že pokud jde o manželský pár, používám -i, s manželi a pokud jde o 2 ženaté muže, použiji -y (jako s pány). A ono je v obou případech možné obojí :O

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ten 7. pád cítím úplně stejně - s manželi Novákovými (pán a paní) a na druhé straně s manžely mých kolegyň. Myslím, že jsem se kdysi takové pravidlo učila.

      Vymazat